Cum iti construiesti un CV – recomandari

Atunci cand iti cauti de lucru, fie ca ai mai avut sau nu un loc de munca, primul lucru care ti se cere este CV-ul. Asta daca nu te angajezi la firma lui tata sau a unei cunostinte.

Din pacate nu toti inteleg ca NU este suficient doar sa trimiti o hartie care are ca titlu “CV” sau “Resume”, important este si ce scrie acolo. Multi considera ca, atunci cand aplica pe o pozitie deschisa la o companie, faptul ca au deja o experienta in munca mare, este totul.

Ei bine, nu e. Cred ca mi-au trecut cateva sute de CV-uri prin mana, pana acum. Si am vazut in marea majoritate aceleasi greseli. Putine au fost CV-uri care sa fie cu adevarat bine facute. Iar un CV bine facut inseamna o etapa importanta in “castigarea” pozitiei pentru care candidatul a aplicat, facand diferenta intre candidati.

Iata, deci, cateva greseli frecvent intalnite precum si recomandarile.

1. Un singur CV pentru pozitii diferite.

Cea mai intalnita greseala este aceea de a avea doar un singur CV, pe care candidatul il trimite la mai multe pozitii deschise. Am vazut candidati care au aplicat la 2 pozitii diferite, insa, CV-ul trimis era “identic si la fel”.

In primul rand, atunci cand vrei sa te angajezi pe o pozitie care crezi ca ti se potriveste, citeste cu atentie ce se cere. Adica “Job description“. Incearca sa intelegi despre ce pozitie este vorba, ce inseamna, care sunt responsabilitatile, care sunt cerintele, ce aptitudini se cauta la un candidat in mod obligatoriu si care sunt aptitudinile care, desi nu au aceeasi importanta ca cele obligatorii, pot ajuta. Iar apoi construieste-ti CV-ul scotand in evidenta aceste aptitudini. Daca aplici, de exemplu pe o pozitie de programator si pe una de tester, construieste-ti doua CV-uri, fiecare dintre ele reflectand in parte aptitudinile de programator, respectiv cele de tester. Daca ti se cere sa demonstrezi ca ai folosit un anumit software, scoate asta in evidenta in CV, nu pune, la gramada, la sfarsitul CV-ului aptitudinile tale tehnice si cu ce instrumente ai lucrat.

2. Prima pagina este CEA MAI IMPORTANTA!!!

Multi isi construiesc CV-ul in format cronologic, folosind acelasi template. In primul rand isi pun datele personale, eventual o poza, apoi, in ordine cronologica descrescatoare, locurile de munca.

Sunt mai multe probleme aici.

a. In primul rand, datele personale. Multi le scriu cu bullet-uri, ocupand astfel o mare parte din pagina si dau date personale care NU conteaza intotdeauna. Nu ma intereseaza daca esti sau nu casatorit, nu ma intereseaza daca “ai facut armata”. Ma intereseaza cum te cheama, ce numar de telefon ai, ce adresa de email si unde este adresa fizica. Asta pentru ca, daca locuiesti intr-un alt oras decat in cel in care se face angajarea, s-ar putea sa apara niste dificultati legate de transport, cazare, dar asta nu te descalifica si detaliile pot fi lamurite la interviu.

Tot la capitolul de date personale intra adresa de email. Incearca sa folosesti o adresa care sa nu aibe anumite conotatii. Adrese de tipul “love_bunny_xxx” ori “your_sweet_lover” nu cred ca sunt din cele mai potrivite (pentru o relatie profesionala).

b. In al doilea rand, poza. Sincer, nu ma intereseaza cum arati, poate doar daca te angajezi pe o pozitie de model sau secretara sau orice pozitie unde trebuie sa fii prezentabil, dar atunci ti se va cere din start sa prezinti niste poze cu tine intr-un anumit format. Daca nu aplici pentru o astfel de pozitie, poza nu este necesara si ocupa destul de mult loc in CV.

Marea majoritate a celor care angajeaza incearca sa isi faca o parere despre candidat vizualizand/citind prima pagina, abia apoi trecand prin paginile urmatoare. In aceste conditii, prima pagina trebuie sa contina, sumar, cam tot ceea ce te reprezinta pe tine. Ultimul job poate ca nu este cel mai relevant. Pentru ca cel care citeste CV-ul sa devina interesat de tine si sa ajunga si la pagina a doua, iata cateva recomandari.

  • Scrie datele de contact si personale cat mai compacte si pe mai putine randuri. Nu scrie adresa fizica pe mai multe randuri.
  • Descrie obiectivul tau personal. Ce cauti de fapt, ce rol, ce pozitie etc. De aceea, cum spuneam mai sus, este bine sa faci cate un CV pentru fiecare tip de job la care aplici. Daca la obiectivul personal scrii ca vrei sa fii programator, dar pozitia la care aplici este economist, ceva nu se leaga.
  • Scrie cateva randuri despre tine. Cu alte cuvinte incearca, de fapt, sa iti spui experienta in cateva randuri, sumarizand-o. De exemplu: “5 ani de experienta in ….., 3 ani experienta in…. Certificat ca si…” si asa mai departe. 4-6 randuri pe un format A4 sunt suficiente
  • Scoate in evidenta aptitudinile personale. Este foarte important ca acestea sa aibe si ele legatura cu descrierea pozitiei la care aplici. Iar aici pot fi scrise multe, dar nu o sa intru mai mult in detaliu. Puteti gasi pe net informatii care va pot ajuta (de exemplu aici)
  • Ultima informatie de pe prima pagina trebuie sa contina realizarile importante in cariera ta. Cu alte cuvinte enumera, sumar, ceea ce crezi tu ca reprezinta realizarile de care esti mandru si care au avut un impact important asupra ta si a companiilor in care ai lucrat.

Cam asa trebuie sa arate prima pagina ca sa fie interesanta. Nu e nevoie sa dai exemple si sa enumeri companiile prin care ai trecut. Trebuie doar sa captezi atentia cititorului si sa te asiguri ca ceea ce ai scris acolo se “muleaza” bine pe descrierea pozitiei la care aplici.

3. Prea multe informatii pentru fiecare loc de munca anterior.

Candidatii au tendinta de a se lauda cu fiecare loc de munca anterior. Nu ca asta ar fi rau, dar nici nu inseamna sa scrii un CV de 15 pagini daca ai avut  5 locuri de munca. Daca vei ajunge la un interviu fata-in-fata cu angajatorul, o sa ai ocazia sa detaliezi, dar nu exagera sa faci asta in CV.

Un CV care are mai mult de 4-5 pagini este plictisitor. Nimeni nu o sa aibe rabdarea sa citeasca tot ce ai scris acolo (de aceea prima pagina este cea mai importanta!!!).

Atunci cand trebuie sa scrii despre experienta ta, despre locurile de munca anterioare, importante sunt urmatoarele:

  • Compania la care lucrezi si cele la care ai lucrat, precum si perioada cat ai fost angajat acolo. Multi cad insa in greseala de a scrie prea multe despre companie. Tine intotdeauna in minte faptul ca CV-ul este despre tine, nu despre companie! Daca vreau sa stiu mai mult despre compania respectiva o caut pe net. Nu ma intereseaza cifra de afaceri, in cate tari are sucursale si alte detalii. Acestea nu trebuie sa apara in CV. La fel, nu ma intereseaza neaparat domeniul in care activeaza compania, ci ceea ce ai facut tu. Poate ca este o companie de minerit, dar tu ai lucrat in departamentul IT.
  • Pozitia din companie, responsabilitatile care le-ai avut si datele calendaristice intre care ai detinut acea pozitie, scrise sumar, fara enorm de multe detalii. Acestea ti se vor cere la interviu.
  • Realizarile importante care le-ai avut in pozitia despre care scrii. Nu trebuie sa dai exemple, sa povestesti cum ai ajuns sa ai realizarile respective. Detaliile ti se vor cere tot la interviu.
  • Nu repeta informatia. Daca ai lucrat la aceeasi companie in mai multe roluri, nu pune la fiecare rol, ca antet, informatiile despre companie. Pune un “header” cu compania si apoi, separat, fiecare pozitie detinuta si intre ce date.
  • Acronime – daca pui acronime, asigura-te ca cel care citeste CV-ul intelege ce reprezinta. Explica-le in paranteza atunci cand le enunti prima data, spune cateva cuvinte despre ele. Este suficient.
  • Alte informatii care au legatura cu pozitia la care ai aplicat. De exemplu, daca aplici la o pozitie in care ti se cere experienta cu un anumit software, iar tu ai lucrat cu acel software la locul de munca descris in CV, scoate asta in evidenta. Nu lasa acest lucru pentru sfarsitul CV-ului.

4. Cursuri si certificari.

Asigura-te ca scrii despre anumite cursuri care le-ai urmat si certificarile care le-ai obtinut. Faptul ca ai absolvit o anumita facultate este important, dar nu atat de important ca certificarile si alte cursuri de specialitate. Daca tu ai terminat, de exemplu, Facultatea de Matematica, dar ai ajuns sa lucrezi in domeniul economic, deja importanta studiilor universitare nu mai este asa de mare (cunosc oameni care au terminat Contabilitate si lucreaza in domeniul IT, ca programatori).

In schimb, daca ai avut cursuri de specialitate pentru pozitiile care le-ai detinut, daca ai anumite certificari, acestea sunt mult mai importante. Cu atat mai mult cu cat acestea se potrivesc cu cerintele pozitiei pentru care aplici.

5. Alte aptitudini

La capitolul acesta se trec de obicei aptitudinile tehnice, cum ar fi, de exemplu, ce limbaje de programare stii, daca cunosti anumite metodologii etc, dar si cele legate de limbi straine si nivelul lor.

6. Ce ar mai putea conta, in plus?

Ai anumite hobby-uri? S-ar putea sa fii surprins cand o sa afli ca si ele pot avea o influenta asupra deciziei de a fi angajat. Daca intr-o companie este foarte popular, de exemplu, ciclismul, faptul ca si tie iti place poate conta, poti fi vazut deja ca un membru al echipei.

Ai avut anumite activitati extrascolare, extrauniversitare sau in afara locului de munca de gen voluntariat, implicare in anumite proiecte si activitati? Si acestea pot conta destul de mult.

7. Recomandari de final

Pe langa cele de mai sus, ar mai fi cateva recomandari de final.

  • Fii cinstit cu ceea ce pui in CV. Proverbul cu “minciuna are picioare scurte” se aplica foarte bine la interviu, atunci cand ti se vor cere detalii si va trebui sa dai exemple. Nu scrie ceva ce nu ai facut doar ca sa para CV-ul mai frumos sau mai pompos. Este o pierdere de timp atat pentru tine cat si pentru angajator.
  • Cand trimiti un CV ataseaza-i si o scrisoare de intentie, si ea personalizata in functie de pozitia pentru care aplici.
  • Asigura-te ca CV-ul tau are un aspect frumos. Fontul care il folosesti trebuie sa fie unul usor de citit, cu o dimensiune adecvata pentru titluri si pentru continut. Foloseste paragrafe si delimitari de regiuni.

Cum spuneam, acestea sunt doar cateva recomandari. CV-ul este cartea ta de vizita si trebuie sa fii atent cum arata. Primul pas important este acela de a-l face pe angajator sa iti acorde atentie. Urmatorul poate fi interviul. Dar despre asta intr-o postare viitoare.

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.