
Domnul ministru al Educatiei, Remus Pricopie, vrea sa aduca scriitori la orele de limba si literatura romana, in speranta ca acest lucru ii va face pe copii sa citeasca mai mult.
Dupa domnia sa, dupa informatiile care au fost culese, doar 3% (sau 6% sau 10% nici ei nu stiu cati) din scolari citesc textele obligatorii sau recomandate:
„Exist? date care arat? foarte clar c? valoarea unei ?coli este, de fapt, într-o direct? propor?ionalitate cu valoarea comunit??ii în care acea ?coal? activeaz?. (…) Din informa?iile pe care noi am putut s? le culegem, am ajuns la o concluzie destul de trist?: nu avem mai mult de 3% dintre elevi care citesc lecturile obligatorii sau recomandate. Poate c? am gre?it, poate c? sunt 6%, poate sunt 10%, dar nu st?m foarte bine în aceast? zon?”, a declarat Pricopie, la recep?ia organizat? cu prilejul prezent?rii Festivalului Interna?ional de Literatur? ?i Traducere Ia?i.
Pe de alt? parte, ministrul a afirmat c? limba ?i literatur? român? se pred? dup? un curriculum „destul de vechi”.
„Acum suntem într-un moment în care încerc?m s? împrosp?t?m acest curriculum ?i s? îl facem a?a fel încât clasa de literatura român? s? se desf??oare într-un mod mai atractiv, pentru c?, dac? mergem la informa?ia a doua, cea cu 3-4% dintre copii care citesc, ne d?m seama c? lectura, dragostea pentru lectur? este primul lucru pe care trebuie s? îl cultiv?m înainte de a merge mai departe. În acest context, noi am solicitat sprijin din partea tuturor, am vorbit cu domnul pre?edinte Manolescu (Nicolae Manolescu, pre?edintele Uniunii Scriitorilor – n.r.), am vorbit la Academia Român?, pentru a ne acorda sprijin ?i evident, de fiecare dat? când am posibilitatea s? m? adresez scriitorilor români ?i poe?ilor români, o fac. Va fi un proces destul de complicat, împrosp?t?m toate programele, dar literatura român? ?i istoria vor fi temele cele mai sensibile ?i probabil c? nu vor fi epuizate aceste subiecte mai devreme de un an, un an ?i jum?tate, iar ideea central? este de a deschide ora de român?”, a mai spus Pricopie. sursa
Domnule ministru, prima mea intrebare este: chiar vreti sa faceti asa ceva sau e doar „o alta bula de sapun” declaratia dvs?
Daca este adevarat, atunci este laudabila intentia dvs., dar inainte de a aduce scriitori la scoala, sa participe la ore, nu credeti ca ar fi bine mai intai sa treziti interesul copiilor spre scoala? Si as vrea sa va mai intreb: ce ciclu scolar aveti in vedere? 1-4, 5-8 sau 9-12?
Ati fost pe la scoli in ultimul timp, sa vedeti ce harmalaie este? Ati fost pe la scoli sa vedeti cati copii chiulesc de la ore, stand prin barurile sau parcurile din apropierea scolii, la o tigara, de vorba? Ati fost pe la scoli in ultimul timp sa vedeti ce fac copii in pauze, cum stau cu telefoanele mobile si tabletele in mana, pe retelele de socializare si trimitandu-si mesaje scrise incorect gramatical si poze care mai de care mai „interesante”?
Interesul pentru literatura este „trezit” la sfarsitul ciclului primar si inceputul gimnaziului. Stiti care este varsta la care copii incep sa fie atrasi de lectura? Undeva intre 9 si 12 ani, adica clasele III-VI. Daca pana la 12-13 ani copilul nu are niciun interes (tinand cont si de faptul ca sunt copii care au inclinatii spre alte stiinte), nici nu-l va mai avea vreodata. Daca pana la sfarsitul clasei a 6-a copilului nu-i place sau nu a pus mana sa citeasca macar o carticica pentru varsta lui, nu-l veti mai indrepta dvs. nici daca cel mai publicat si apreciat scriitor ia parte la orele de romana. Poate exagerez, insa rata celor care vor trece de partea literaturii va fi mai mica spre sfarsitul gimnaziului. Pe domnisoara fardata, cu fusta scurta si camasa desfacuta la 3 nasturi nu o sa o intereseze ce a scris Patapievici ci poate cel mult cum arata.
Vreti sa desfasurati orele de limba si literatura romana in muzee si targuri de carte? Incepeti cu cei mai mici. Incantati-i pe ei cat inca nu sunt atrasi de altele. Discutati cu parintii, cu diverse organizatii si faceti campanii media pe aceasta tema.
Faceti manualele bune si nu le mai tot suciti in fiecare an. Lucrati cu edituri de incredere, care sa nu publice carti cu greseli in text sau texte traduse aiurea. Alegeti textele pe masura varstei copilului.
Dar mai ales, incercati sa faceti ceva pentru EDUCATIE ca atare, nu doar pentru orele de limba si literatura romana. Faceti in asa fel incat cadrele didactice sa vina cu placere la munca, sa fie recompensate pe masura, sa aibe materialele necesare sustinerii orelor si mai ales sa fie respectate de catre copii si parinti. Stabiliti programa scolara si structura anului scolar odata pentru totdeauna si nu mai experimentati cum au facut predecesorii dvs. de 23 de ani. Aveti de unde sa luati modele, va sta toata Europa de vest si nord-vest la dispozitie.
Si atunci o sa apara si interesul pentru literatura romana, si interesul pentru matematica, si interesul pentru geografie, si pentru istorie. Si atunci veti putea sa aduceti scriitori, istorici si oameni de stiinta in scoli, sa-i incantati pe copii.
Asta daca chiar vreti sa faceti ceva si nu este totul doar de fatada. Stim cu totii ca o tara de inculti este mai usor de manevrat si de prostit. Si acesta este cel mai bun motiv de a NU se investi in educatie si a se promova tot timpul non-valorile.
Ce v-ati face voi daca cu totii am fi literati sau cat de cat oameni culti? Credeti ca ati mai fi lasati sa conduceti tara asta cum vreti voi? Ntz…nu cred.
Acum, ramane de vazut daca o sa faceti ceva, in pozitia care o detineti. Dar, cum nu am prea multe sperante, o sa ma ocup de copii mei asa cum trebuie, sperand ca, daca nu noi, acum, poate ei sau copii lor vor reusi, la un moment dat, sa duca o viata in care adevaratele valori umane ca cinstea, adevarul, etica, iubirea sa conteze.