Mituri despre alimente

O serie de mituri despre alimente sunt acceptate si promovate zilnic. Unele le vedem la TV ca si recomandari, altele le-am preluat de la cunostinte care au trait pe propria lor piele anumite experiente.

Dar daca acestea nu sunt adevarate?

1. 2 litri de apa pe zi.

Zilnic ni se recomanda sa bem doi litri de apa pe zi, pentru a evita deshidratarea. Sunt insa necesari? Asta depinde de nivelul de activitate zilnica, de varsta si de mediul in care traim. Studiile actuale stabilesc insa un nivel minim de 1 litru de apa pentru a ramane hidratati. Ceea ce trebuie insa facut este ca fiecare sa se gandesca cum sa inlocuiasca apa pierduta din organism prin transpiratie sau urina. Daca intr-o zi alergi 5 kilometri in loc sa stai la birou, trebuie sa bei mai multa apa decat de obicei. In afara de asta, apa pierduta poate fi inlocuita de sucuri, lapte si alte bauturi (nu alcool, care ajuta la deshidratare).

2. Dulciurile (in principal zaharul) provoaca o hiperactivitate a copiilor.

Pentru multi parinti (si eu ma numar printre ei), consumul de dulciuri provoaca o agitatie mai mare a copiilor. Da-le o prajitura sau o bomboana si in 15 minute s-au urcat in varful patului.

Un numar de studii au aratat insa ca nu exista o legatura biologica intre consumul de dulciuri si comportamentul copiilor, ci este doar una mentala. Hiperactivitatea provine din faptul ca piticii sunt incantati de faptul ca au primit dulciuri si energia lor de moment nu provine din asimilare efectiva a zaharurilor. Bineinteles, vorbim aici despre consumul moderat.

3. Mancarea organica este mult mai hranitoare

Mancarea organica este de obicei mai scumpa decat cea non-organica, insa multa lume o considra mai buna. Acest lucru nu este insa valabil si cand vorbim despre cat de hranitoare este. Un studiu efectuat de Universitatea Standford in 2012 arata ca, atunci cand vine vorba de minerale si vitamine, mancarea organica si cea anorganica sunt pe aceeasi pozitie. Doar din punctul acesta de vedere, consumul de mancare organica nu reprezinta un avantaj, ci doar modul de productie crestere sau productie, precum si lipsa unor anumite substante cu efecte nocive este avantajul.

4. Mancatul tarziu duce la cresterea in greutate.

Aproape toata lumea crede ca, daca mananca tarziu sau chiar noaptea, aceasta duce la crestrea greutatii, datorita faptului ca organismului ii ia mai mult timp sa proceseze mancarea atunci cand doarme.

Nimic mai fals. Metabolismul nu se opreste niciodata. Daca organismul are nevoie de hrana, aceasta este de cele mai multe ori (exceptand extremele gen bulimie sau alte boli de gen) datorita faptului ca a ramas fara surse de energie. In ceea ce priveste caloriile, daca le iei dimineata, la pranz sau seara, se asimileaza la fel. Daca mananci prea multe calorii vei creste in greutate indiferent de momentul zilei in care consumul se intampla, daca nu iei o masura sa le arzi (sport, miscare etc).

Recomandarea specialistilor de a manca dimineata ramane insa in picioare. Acest lucru deoarece caloriile se ard mai repede in timpul zilei, cand esti mai activ, decat noaptea cand (se presupune ca) te odihnesti.

5. Consumul de oua nu face bine inimii

Ouala si-au format o reputatie proasta: aceea de a contine colesterol si de a provoca, probleme ficatului si in cele din urma inimii.

Chiar daca colesterolul mare poate duce la boli de inima, nu exista o legatura directa intre consumul de oua si atacurile de cord. Aproape 75% din colesterolul din organism este produs de ficat, care proceseaza grasimile, si nu de colesterolul asimilat prin mancare.

Chiar si cei care sunt la un regim de colesterol ridicat pot consuma cateva oua pe saptamana. De fapt, colesterolul bun contribuie la sanatatea vaselor de sange si productia de vitamina D.

6. Vegetalele colorate sunt mai bune

Cu cat ai o farfurie de vegetale mai colorata, cu atat mai bine! Ei bine, nu e neaparat adevarat. O multime de vegetale necolorate contin substante care ajuta organismul. Telina, de exemplu contine vitamine, calciu si ftalide care ajuta la reglarea presiunii sangelui. Varza contine vitamina C, buna la reducerea riscului de cancer. Ceapa este folositoare la reducerea riscului aparitiei bolilor de inima. Conopida la randul ei contine vitamine care ajuta la combaterea cancerului. Si mai sunt si alte.

7. Mai multe mese pe zi, in portii mici, fac mai bine de cat trei, in portii mai mari, mai ales daca incerci sa pierzi din greutate

Un alt mit care nu sta in picioare. Teste facute de cercetatori au demonstrat ca persoanele obeze care incercau sa piarda din greutate au avut aceeasi evolutie daca mancau mai multe mese pe zi, cu cantitati mai mici, sau doar cateva, cu cantitati mai mari. Aceasta pentru ca, iarasi, este vorba de calorii, indiferent de timpul din zi in care se consuma. Pierderea din greutate nu se poate pune pe seama consumului redus de calorii (care la un moment dat va avea efect negativ asupra organismului), ci trebuie bazata pe exercitii fizice care duc la cresterea metabolismului.

8. Uleiul de masline face bine.

Da, in cantitati moderate. Insa proprietatile acestuia au fost putin cam… exagerate.

Este adevarat ca este de preferat grasimilor animale, cum ar fi untul, untura si alte grasimi de acelasi gen, dar uleiul ramane ulei. O lingura de ulei de masline contine 120 de calorii. Nici macar continutul de polifenoli (antioxidanti) nu reprezinta un avantaj major. De exemplu, 55 de calorii provenite din salata produc 150 miligrame de polifenoli. Ai nevoie de 5 linguri de ulei de masline, adica 600 calorii pentru a obtine acelasi efect. Si, in plus, salata mai contine si alte vitamine.

Uleiul de masline produs industrial, la temperaturi inalte, are alta “hiba”: moleculele de grasime se transforma in grasimi nesaturate, asociate cu riscul de boli de inima.

5 Comentarii

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.